Dává Gen Z Disneymu sbohem?

zdroj: Walt Disney Travel Company

Baví vás animovaná tvorba studií Disney? Předchozí generace ji milovaly, o dnešních nejmladších se to ovšem říct už nejspíš nedá. Americká filmová společnost ztrácí mladé fanoušky. Přestože se je snaží oslovovat nejrůznějšími způsoby, ne vždy se jí to daří.

Americké studio animovaných filmů Walt Disney víc než sto let dobývalo srdce milionů filmových fanoušků, zejména těch dětských. Klasiky jako Mickey Mouse, Kačer Donald či legendárního Lvího krále svého času vidělo snad každé dítě. Doba se ale mění a s ní i publikum. A ačkoliv se firma snaží pomocí streamovacích platforem a marketingu stále lákat mladé fanoušky, moc se jí to nedaří.

Začátek konce?

V srpnu uspořádala společnost Disney konferenci pro své fanoušky. Ti do Kalifornie přicestovali nejen ze všech států USA, ale i z dalších 36 zemí. Vyprodaná akce přilákala rozmanité publikum desítek tisíc lidí.

Jedna skupina zde však podle deníku The Guardian zastoupena téměř nebyla, a to mladí lidé ve věku 12 až 27 let, tedy generace Z. Konference D23 tak svým způsobem upozornila na otázku, která se již nějakou dobu objevuje na diskusních fórech: Je možné, že příslušníky Gen Z tvorba Disney už jednoduše netáhne?

Děti jsou jiné

A na stejnou otázku odpovídali pro list The Guardian i mladí návštěvníci konference. „Dnešní děti jsou příliš zabrané do svých iPadů nebo do obdivování influencerů,“ říká pětadvacetiletá Nancy Sanchezová. “Mnoho z nich se spíš zaměřuje na to, aby vypadaly, že se snaží být co nejrychleji dospělé,“ dodává.

Dvaadvacetiletý Sami Wilde z Orlanda na Floridě konstatuje, že generace Z je asi „méně zaujatá“ klasickými filmy od Walta Disneyho, ale že je stále nadšená filmy od Marvelu nebo Star Wars, které do rodiny Disney studií patří.

Je to drahé

Dalším faktorem ve vztahu generace Z k Disneymu je podle Wildeho cena. Vstupenky na tuto Disneyho „ultimátní fanouškovskou událost“ stály téměř 100 dolarů na den, přičemž prémiové balíčky na celý víkend se pohybovaly až do 2 599 dolarů na osobu.

Vstupenky do Disneyho zábavních parků mezitím začínají na ceně mezi 100 a 200 dolarů na den a společnost nyní účtuje různé dodatečné poplatky za přístup ke kratším frontám na nejoblíbenější atrakce. Ve standardních frontách může totiž čekací doba dosáhnout i několika hodin. Náklady na průměrnou dovolenou pro čtyřčlennou rodinu v Disney parku přitom podle analytika, jehož The Guardian oslovil, vzrostly od roku 2019 téměř o 25 %, a to bez ohledu na inflaci.

Disney obavy nemá

Pro Disneyho studia, sto let úspěšnou společnost, je přitom otázka, zda si udrží zájem generace Z, naprosto zásadní. Asad Ayaz, výkonný ředitel značky Disney, se ohradil proti myšlence, že menší počet fanoušků generace Z, kteří se zúčastnili konference D23, by mohl naznačovat širší trend.

„Naše fanouškovské základny a fanoušci z různých generací se projevují různými způsoby,“ řekl Ayaz a označil konferenci v Kalifornii jen za jednu “z mnoha forem možností zapojení”. Zároveň však dodal, že Disney generaci Z a její měnící se mediální a zábavní návyky pečlivě sleduje.

“Je to publikum, které tráví hodně času online na svých zařízeních,“ řekl Ayaz. “Disney se proto stále ujišťuje, že má pro ně nejen ty správné filmy a pořady, ale také že je na platformách, kde tráví Gen Z nejvíce času, ať už jde o TikTok, Instagram, Snapchat nebo hraní her.“

Stárne to i na sítích

Disney se v současnosti může na TikToku, oblíbené platformě generace Z, pochlubit téměř 14 miliony sledujících. Na Facebooku, tedy platformě, která je nyní v USA vnímána jako nejoblíbenější mezi staršími lidmi, má 54 miliony sledujících.

Na Instagramu, který je více zaměřen na mileniály, ma Disney téměř 40 miliony followerů. Celkově ta čísla nejsou špatná, ale i tady je vidět, že publiku Disneyho nemládne.