Zábradlí uvádí inscenaci napsanou umělou inteligencí

zdroj: Divadlo Na zábradlí

Divadlo Na zábradlí uvede svou první premiéru této sezony. V titulu s názvem Ej Áj v režii Jana Mikuláška odhaluje možnosti umělé inteligence v dramatické tvorbě a zamýšlí se nad hrozbami i příležitostmi, které nové technologie přinášejí.

V pátek 8. listopadu uvede Divadlo Na zábradlí svou první letošní premiéru. Scéna, která v posledním měsíci oslavila mimořádný úspěch v letošních Cenách Thálie, když získala nejprestižnější herecké ocenění v mužské i ženské kategorii, se tentokrát v novém kusu zabývá fenoménem umělé inteligence.

Autor? ChatGPT

Text inscenace Ej Áj vytvářeli režisér Jan Mikulášek a dramaturg Petr Erbes ve spolupráci se softwarem ChatGPT.

„Scénář vznikal výhradně úpravami textů vytvořených ChatGPT, sami jsme nic nedopisovali. Byť vliv editace byl pro vznik scénáře zásadní, bylo pro nás důležité zachytit, jak píše umělá inteligence právě teď,“ říká Petr Erbes.

Chování terapeuta

Na základě známého antického mýtu se před tvůrci v průběhu zkoušení rozvíjí sevřené rodinné drama s místy až detektivními prvky.

„Chatbot v určitých situacích napodobuje chování terapeuta, což mi přijde nesmírně zajímavé. Během psaní jsme zkoušeli jeho limity, zejména jak reaguje v krizových situacích. Například, když je někdo na dně a uvažuje o sebevraždě. Odtud vznikla i cesta parafráze antického mýtu,“ dodává Erbes.

Může autory ohrozit?

A o čem hra konkrétně je? Otec, matka a dvě děti se v sevřeném prostředí sterilní kuchyňky schází při každodenních situacích, které se však mrazivě proměňují v kontextu všudypřítomné společenské hrozby, politických intrik i rodinných svárů.

Vedle uzavřeného příběhu rodiny se však v rámci tvorby inscenace zabývají autoři i umělou inteligencí jako potenciální hrozbou v uměleckém prostředí.

„Chtěli jsme zjistit, jakým způsobem nás jako autory a dramatiky může ohrožovat umělá inteligence. Jestli nás může nahradit a jakým směrem může ovlivnit psaní scénářů. Co vlastně znamená autorství v době velkých jazykových modelů?“ ptají se Erbes s Mikuláškem.

Nový kolega?

Navzdory občasným dystopickým představám o budoucnosti AI a podobných nových technologií ale zatím umělá inteligence konkurenci pro autory nepředstavuje, samostatné tvorby technologie ještě schopna není.

„S postupujícím časem bylo obtížnější zadávat prompty pro vznik požadované scény. Zatímco na začátku procesu umělá inteligence chrlí nápady celkem bez obtíží, popsat úzce vymezené hranice, do kterých se musí v určité situaci vejít, je komplikovanější,“ popisuje práci s ChatGPT Erbes.

Kromě Jana Mikuláška a Petra Erbese tvoří inscenační tým připravované novinky také scénograf Dragan Stojčevski, který již v Divadle Na zábradlí spolupracoval na úspěšných inscenacích Veřejní nepřátelé a Bůh v Las Vegas.

Už jen na reprízy

Z herců se diváci mohou těšit na Václava Vašáka, Vojtěcha Vondráčka, Davida Petrželku, Ditu Kaplanovou, Anežku Kubátovou či zmíněnou Thálií nedávno oceněnou Kateřinu Císařovou.

Premiéry inscenace jsou v tuto chvíli již vyprodané, na reprízy je však možné zakoupit vstupenky na stránkách divadla či na serveru GoOut.cz.