Proč jde z politických billboardů pořád větší hrůza

zdroj: ANNA BOHÁČOVÁ / MFDNES + LN / Profimedia

Politická rétorika v Česku za poslední roky významně zhrubla. Nevěříte? Podívejte se třeba na staré a aktuální politické billboardy. Relativně věcný politický souboj pravice a levice nahradilo obviňování z vlastizrady a hraní na ty nejnižší lidské pudy.

Strach a útoky v kampaních prostě fungují. A rozhodně se nejedná pouze o krajní a radikální strany. Tento útočný styl stále více aplikují i tradiční strany.

Radikální kampaně

Politické kampaně jsou v Česku stále útočnější a vyhrocenější. V letošních krajských volbách takto zaujala především kampaň SPD, která straší černošskými chirurgy z dovozu či jídlem plných červů.

Alternativní a radikálnější strany se ale emotivnější rétorikou prezentovaly vždycky, vzpomeňme si například na Sládkovce či Zemanovce. Nejen v Česku ale vidíme, jak se posouvá rétorika i u větších a tradičních stran.

Obsah se vytrácí

České politice dvacet let dominoval souboj tradiční pravicové ODS a tradiční levicové ČSSD (nyní SOCDEM). Nebylo by správné tvrdit, že by do sebe ODS s ČSSD během kampaní nešly velice tvrdě, především za Mirka Topolánka a Jiřího Paroubka byly vzájemné střety velice osobní.



Ve srovnání s dnešní dobou a podobou kampaně se ale mnohem více řešil obsah politiky, nyní dominuje spíš forma a obal.

Důchody, naděje, stát

Chceme-li důkaz, stačí se podívat do historie českých předvolebních billboardů. Jiří Paroubek za ČSSD sliboval boj za důchody, jeho následovník Bohuslav Sobotka měl vedle sebe na billboardu závazek prosazení dobře fungujícího státu.

zdroj: Aktuálně.cz

Z druhé strany bývalý premiér za ODS Petr Nečas kandidoval s heslem Naděje pro odpovědnou politiku.

zdroj: iRozhlas.cz

To samozřejmě neznamená, že by se dříve nedělala negativní kampaň, ale měla trochu jinou úroveň.

Negativně, ale s nadhledem

Topolánek proti Paroubkovi na billboard vytáhl heslo Řešení místo strašení. Negativní kampaň proti Topolánkovi pak vypadala tak, že bývalého premiéra zobrazila na billboardu s jeho kolegy pouze v plavkách a heslem My jsme za vodou, co vy?.

zdroj: DeníkReferendum.cz

Je to osobní, negativní a politické. Ale pořád to mělo určitý nadhled a důvtip.

zdroj: Deník.cz

V porovnání se současným stavem politické kultury a rétoriky se jednalo o velice umírněný styl komunikace.

Kde tohle skončí?

Dnešní kampaň SPD je samozřejmě zcela za hranou, ostatní strany se jí svou negativitou ani nepřibližují. Kampaní se ostatně zabývají policie i soudy. Neměli bychom ale zapomínat na to, že také mainstreamové strany v poslední době hodně přitvrzují.

Koalice Spolu dala Andreje Babiše na billboardy vedle ruského prezidenta Vladimira Putina, v evropské kampani zase parafrázovala heslo kampaně ANO na "Rusko, pro tebe všecko". Nadhled a vtip tady v obou případech trochu chybí.

Je to na voličích

Pozadu samozřejmě nezůstává ani sám Babiš. Jeho kampaně, co se týče negativity a útočnosti, postupně gradují. Minulé sněmovní volby byly u ANO ve znamení spojování Pirátů s nebezpečnou invazí migrantů, před prezidentskými volbami zase Babišův billboard spojil strašení válkou s osobou Petra Pavla.

Součástí běžného slovníku politiků se stala slova jako vlastizrádce, zloděj, podvodník, lhář či blázen. Kam až tohle půjde? Nezapomínejme na to, že chování a činy politiků odráží stav společnosti. Politici reagují na to, co jim říkají průzkumy a úroveň komunikace občanů. Dokud se tedy sami nezačneme chovat slušně a racionálně, nečekejme to ani od našich volených zástupců.